Thomasspekschoor.reismee.nl

Mysterious Myanmar

Ergens in een internetcafe in Kuala Lumpur - date 31/5/2011

Daar zitten we dan, in KL. Een mega city vol met shoppingmalls, streetstalls met local food, gem. 32 graden, en multicultureel ten top.
Net terug van Myanmar. Want 28 mei jl. heb ik mn Airasia vlucht genomen van Yangon naar Kuala Lumpur.

En tja Myanmar, deze 23 dagen waren geweldig. Erg vriendelijke locals, te vergelijken met de locals in Laos. Een toch wel meer ontwikkeld land dan ik dacht. Eigenlijk wel prima bussen gehad en de hostels waren meer dan oke. Alleen het internet was niet erg snel. Daarom volgt het verslag van Myanmar bij deze:
5 mei ben ik gestart in Yangon, de voormalig hoofdstad van Myanmar. Yangon is een prima stad. Niet te druk, leuke en gezellige locale marktjes en zelfs een cinema. Ja zelfs nog een filmpje meegepakt. In het hostel in Yangon Tifenn (Fra) ontmoet en met haar eigelijk in geheel Myanmar samen gereisd.
Na Yangon de nachtbus gepakt naar Mandalay. Mandalay, daar waar Rudyard Kipling destijds over schreef. Tijdens de busreis ook Marie & Jullienne (Zwi) en Sam (Aus) ontmoet. Met hen Mandalay verkend. Op naar de Teakwooden Pagoda, Mandalay Hill, locale marktjes en de goldleaf shops (daar waar ze bladgoud maken). Ook nog naar de U bein bridge in Amarapura geweest, dit ligt naast Mandalay. Dit schijnt de langste Teakwooden brug te zijn. Er leuk was dat we een jonge monnik van de naastgelegen Monastary ontmoetten. Hij heeft ons daar rondgeleid en we hebben veel met hem over van alles gepraat. Hoe het is om monnik te zijn, welke restricties ze hebben, normen en waarden, het leven in Myanmar en het leven in een Monastary. Wat erg opvallend was, was dat deze monnik erg veel sex gerelateerde vragen had. Natuurlijk onbekend terrein voor deze gasten. En wellicht frustratie? Geh toch wel lachen dit op een kinderlijke manier uit te leggen.
Samen met Tifenn, Marie en Julliene de pick-up gepakt naar Pyin Oo Lwin. Hier een nachtje gebleven, eigenlijk alleen om een waterval met een daarnaast geplaatste pagoda te zien. Leuk was dat je dmv een kleine trek (uurtje) hier naar toe moest klimmen. Vervolgens alweer door naar Hsipaw, dat al weer meer richting de grens met Thailand ligt. Hsipaw ligt wat hoger en hier was het dan (gelukkig) wat koeler dan de 35 tot 40 graden in de meeste delen van Myanmar. De highlight van Hsipaw is eigenlijk Little Bagan. Oude pagoda's, vergelijkbaar met de historische plaats Bagan, alleen kwantitatief veel kleiner. Voor de rest lekker de boel de boel. Een beetje rondgefiest (tussen de buien door, want ja dat het komend regenseizoen is was te merken) en nog Sunset Hill beklommen. Hier op de rand van een Monastary een geweldige zonsondergang mogen aanschouwen.
Na Hsipaw was het alweer tijd om door te reizen naar Bagan. We wilde dit perse met de boot doen. Dus eerst de bus gepakt terug naar Mandalay en vervolgens op de boot gestapt (die overigens maar 2x p. week gaat). Deze boottrip was geweldig. Tussen de locals in op de rivier richting Bagan. Het duurde wel lang, 15 uur.
Aangekomen in Bagan, de historische plaatst van Myanmar met zijn ca. 4000 oude pagoda's. Hier was het warm, erg warm. Met het kwik soms boven de 40 graden. Dus het was zweten, zeker tijdens het fietsen tussen de pagoda's. Maar het was zeker de moeite waard. Vooral het eerste moment toen ik op een pagoda stond en over heel Bagan kon uit kijken. Naast het bezoek aan de pagoda's nog een feestje bijgewoond. Het was namelijk (datum even vergeten) de verjaardag van Buddha en ook nog eens volle maan. Muziek en veel mensen op straat, allemaal richting de grote (nieuwe) pagoda in het centrum van Bagan.
Na Bagan moesten we afscheid nemen van Marie en Jullienne, want zij gingen direct door naar het Inle lake. Tifenn en ik besloten naar Kalaw te gaan en dmv een 3 daagse trekking naar het Inle lake te lopen. In Kalaw de tour geregeld en de volgende dag gestart. Charlotte en Alan (UK) deden de trek ook. Dus samen met onze gids Gorthe vormde wij het vijfkoppige groepje dat aan de trekking begon. De trekking was echt geweldig. Hiken door de country-side van Myanmar. Door de rijstvelden en agricultuur waar veel groentes verbouwd worden en mensen nog op traditionele wijze aan landbouw doen. De eerste nacht verbleven we bij locals. Hier meegegeten en geslapen. De tweede nacht verbleven we in een Monastary. Geweldig om wakker te worden door het Chanten (bidden dmv zingen) van de monniken. De derde dag kwamen we aan bij het Inle lake. Het grootste meer van Myanmar, waar veel van het leven zich op en rondom het meer afspeelt. Bij het Inle lake oa een boottocht op het meer gemaakt, naar de locale wijnboerderij geweest (mn eerste wijntje weer sinds 7,5 mnd gehad) en wat plaatsjes rondom bezocht.
Mn laatste travelspot in Myanmar was Hpa-an. Hier heb ik een berg beklommen (klinkt erg stoer, maar het was gewoon traplopen) waar een monastary bovenop staat. En nog de Saddar cave ingeweest. Dit laatste met een Frans koppel gedaan die ik in het hostel ontmoet had. Als laatste nog een nachtje in Yangon doorgebracht en mn vlucht gepakt naar Kuala Lumpur.

Het plan voor Maleisie staat nog geheel open voor ontwikkelingen, maar is voorlopig als volgt. Morgen pak ik de bus van KL naar de Cameron Highlands, daar kan je diverse treks in de jungle doen. Dan door naar Ipoh, opzoek naar de Rafflesia, met zijn 1 mtr doorsnee de grootste bloem ter wereld. Wellicht nog even Georgetown mee pakken, voordat ik doorstoom naar Pulau Perhentian, duikparadijs. Dan door naar Taman Negara, voor een 2 daagse jungle trekking. Dan Pulau Tioman, waar het kostentechnisch interessant is mn Advanced Open Water duikbrevet te halen. Wellicht nog even Melacca mee pakken alvorens ik doorga naar Booming Singapore.
Nou, maar eens zien wat er allemaal van terecht komt. I'll keep you all posted, dat sowieso.

Ik hoop voor jullie dat de zomer een beetje doorzet, zo dat jullie lekker van het buiten leven kunnen genieten.
Voor nu zeg ik 'tot de volgende keer' vanuit de wijk KLCC in Kuala Lumpur.

Thomas

Thijs

Goed bezig maat! Tof dat je myanmar mee hebt gepakt!! Klinkt uitermate goed! Schreef hij ook over de illustere Road to Mandalay? Zit nog n week of 3 op de amazone, daarna zeker proberen Skype aan te slingeren! Geniet! Xxx

Carolien de Groot

Hey Thomas,

goed om weer eens wat van je te horen.
Het gaat je goed af, als ik alles zo lees.

We wensen je nog veel reisfun en geniet er van!
Maar dat doe je volgens mij ook met volle teugen.

Heel veel groetjes,
Gerrit, Kay en Anouk, Mick, Ian en Carolien

Fam Boschker

Hé Thomas,

Wat een verhaal weer, je komt echt overal! Je ontmoet overal weer nieuwe mensen en volgens ons ga je niks uit de weg.

Blijf genieten van het reizen en we wachten je volgende bericht weer af.

Is er al een einddatum bekend of trek je er nog een jaartje bij aan :P!

Groetjes ons

P.s Over het weer hebben wij niks te klagen