Thomasspekschoor.reismee.nl

Hello Laos!!

Sabaidee iedereen!
Ik ben maandag 22 november vanuit Pai vertrokken voor de trip naar Laos met de slowboat. De definitie van slowboat zegt het al, deze boot gaat heel 'slow'. Dat betekent dat het natuurlijk wel een unieke ervaring is: met een boot vol backpackers genieten van het uitzicht over de Mekong rivier. Bij vertrek uit Pai een groepje ontmoet: Anne (DUI), Anna (DUI), Paul (CAN) en Nuno (POR). De eerste dag startte goed: een minibus met volle snelheid door de krongelwegen die de bergen van noord Thailand doorkruisen. Bijna een deja vu van m'n boottocht van Koh Tao naar Chumpon. Gelukkig kon ik deze keer alles binnen houden. De eerste nacht doorgebracht in het plaatsje Huay Xai op de grens van Thailand en Laos. Hier de volgende ochtend m'n visum voor Laos gehaald voor een acceptabele 25 Dollar. Eerst natuurlijk even inkopen gedaan, de slowboat opgestapt en de trossen los gegooid. Klaar voor vertrek! In combinatie met voldoende whisky, een spel kaarten en enkele borrelnoten de eerste dag van de 2-daagse bootreis volbracht. Dacht eerst dat het afzien was deze 8 uur per dag op de boot. Maar het was echt te gek! Veel lol en mooie plaatjes van de tocht over de Mekong rivier. Na de eerste dag varen aangekomen in Pakbeng, onze tussenstop. Hier kennis gemaakt met het eerste Laos eten en natuurlijk het nationaal trots van Laos: Beerlao. Het bier van Laos. Niet al te laat gemaakt, want de volgende dag wederom op de slowboat. Deze keer op naar Luang Prabang!
Aangekomen in Luang Prabang, het startpunt van de reis door Laos. Het geen dat meteen opvalt in Laos is dat ze hier met Kip betalen. Niet vanwege de naam, maar de koers verschilt nogal sterk ten opzichte van NL. Grofweg heb je hier voor 1 EUR 10.000 Kip. Dat maakt het rekenen dan wel weer makkelijk. In Luang Prabang met Anne, Anna, Paul en Nuno uiteindelijk een super relaxt hostel gevonden. Een grote en schone kamer. Gratis koffie, thee en bananen. Altijd goed voor een eerste bodem op de vroege ochtend. Wat we er ook gratis bij kregen waren de massages (of wel pogingen tot) van de hostelmanager. Heel verdacht dat ie het altijd bij Paul, Nuno en mij probeerde, waarbij we later concludeerde dat deze knul wellicht een voorliefde voor mannen heeft??? Goed, gewoon ontwijken en niks van de grond oprapen binnen een straal van 5 meter!
Stappen zit er in Luang Prabang niet echt in. Alle kroegen sluiten hier om 23.00 uur en de enige nachtclub die open is sluit om 0.30 uur. Ach opzich wel goed even een paar dagen rustig aan doen, een beetje detoxen. Uiteraard het nog wel elke avond gezellig gemaakt op ons prive terras. Daar tevens Laolao uitgeprobeerd. Een 'traditioneel' (en tevens huisgemaakt, anders verkopen ze het niet in sinaasappelsap flesjes) sterke drank. Sterke drank is het zeker en niet erg lekker ook, maar onder het motto 'backpacken = niks verspillen' natuurlijk gewoon de flesjes opgemaakt!
Hot spots in Luang Prabang zijn de Pak Ou Cave, de Tat Kuang Si waterval en de Tat Sae waterval. Natuurlijk dit ff meegepakt, zie foto's. Erg stoer, aan de Tat Kuang Si waterval zit een slinger. Via deze slinger natuurlijk de waterval in slingeren!
Plots ergens in Luang Prabang op een doodnormale doordeweekse middag, kwamen we langs de kant van de weg een standje tegen met Snake whisky. In het kader van 'je moet alles geprobeerd hebben', natuurlijk ook deze shotjes weg getikt! Volgens onze Lao vriend de verkoper, geeft het je kracht. Nou ik weet het niet, wel dat het heel sterk en vies was! Natuurlijk is dit op film vastgelegd en zal het proberen te uploaden!
Dinsdag 30 nov zijn we met zn 5en vertrokken naar Vang Vieng, een plaats in Laos dat beroemd en berucht is vanwege het 'Tuben'. Dit is met een band de rivier af drijven waarbij je bij verschillende barretjes binnen wordt gehaald en natuurlijk het een en ander wordt genuttigd. Als echte cultuurbarbaar moet er natuurlijk ook aan deze aktiviteiten worden deelgenomen. Tijdens het Tuben kan je met zip-lines en slingers de rivier in jumpen. Vandaar zoveel gewonde mensen in Vang Vieng. Maar geen zorgen, ook dronken sta ik m'n mannetje en ben heelhuids uit het Tuben gekomen! Dus twee dagen achter elkaar getubed, echt geweldig! Wegens gezondheidsproblemen na het Tuben, ook wel kater genoemd, moesten we de derde dag overslaan. Wel even sightseeing gedaan rond om Vang Vieng, namelijk de Elephant Cave en een grot waarbij we met een Tube doorheen zijn gegaan. Ja dat was wel stoer!

Zaterdag 4 december (ja ja pakjes avond in Nederland) zijn wij met z'n 6-en (Paul en Nuno uit de eerdere groep en drie andere dames) via een kayaktour vertrokken naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. In Vientiane is niet echt heel veel te beleven. Wel hebben we het Buddha park even meegepakt. Altijd leuk voor de foto's! De tweede dag zijn Anne, Anna en Nuno richting Pakse vertrokken. Paul en ik zijn nog gebleven. Zeker omdat wij nog het plan voor ons zelf moesten uitwerken. Het is namelijk niet al te best weer in Vietnam op dit moment, vandaar dat mijn route wat bijgesteld moet worden. Ik heb besloten nu niet naar Vietnam te gaan, maar eerst naar het zuiden van Laos, dan Cambodja en vervolgens via het zuiden Vietnam binnen te treden.
Ik ben 7 december vanuit Vientiane met de public bus vertrokken naar Ban Kong Lo. Naast dit inieminie plaatsje ligt een grot genaamd Tham Kong Lo. Speciaal hieraan is dat deze grot 7km lang is en je er een boottocht doorheen kan maken. Een gemotoriseerde boottocht dan he, roeien doen we niet aan op vakantie. Dit was echt te gek!
Gisteren 8 december vertrokken uit Ban Kong Lo richting Tha Kheak. Vanuit hier wil ik een motortour maken richting een Lagune, een Buddha cave en nog wat dingetjes spotten. Vanuit Tha Kheak ga ik door naar Pakse, daar kan je een motortour maken over het Bolaven plateau. Hiermee wil ik nog iets meer van het echte Laos verkennen. Het laatste stukje van Laos zullen de 4000 Islands zijn. Dit ligt op de grens van Laos-Cambodja.
En daarna is het zover: CAMBODJA. Het land van Ankor Wat, Phnom Phen en natuurlijk..... Kerst en Oud & Nieuw. Tenminste voor mij dan. Want daar wil ik het gaan vieren. Was even in de verleiding gebracht om naar Bali te gaan, want daar gaat het groepje naar toe waar ik mee optrok. Maar waarschijnlijk wordt het Sihanoukville, dat aan de kust van Cambodja ligt en wat een waar party paradijs is. Dus ja daar moeten we bij zijn!
Verder kan ik melden dat ik het nog steeds onwijs naar m'n zin heb! De mensen in Laos zijn geweldig, het eten is prima en alweer leuke andere backpackers ontmoet.
By the way hebben jullie nog nieuwtjes uit Nederland te melden? Is het nog steeds wit? Is de kerstboom al in geur en kleur opgetuigd? Is er voor iemand nog een wintersport in aantocht? Nieuwe roddels? Wie heeft met wie?

Nou Friends & Fam, groetjes vanuit Laos en ik post snel weer een stukje tekst!!

Thomas

Natalie

Wat heerlijk om je verhaal weer te lezen!
Ik ben jaloers :) Klinkt allemaal super!

Hier is het nog wit en ontzettend glad....:(
Have fun in the sun!

Nanda

Echt super om te lezen! Krijg er kriebels van!!

Ben trots op jou, Thoompje ;-)

Kus xx

Eddo

Ga lekker zo door hoor, mijn maat zit nu in Vietnam en rijd op un brommer na laos( 125cc russie fabrikaat) ook lachen..... massel

JW

Hey lelleke natnek! Had nog geen reactie geplaatst, maar volg natuurlijk wel e.e.a. van al die nieuwe ontwikkelingen! Wat een leven daar. Nieuwtjes uit Nederland: met het snowboard hier in de poedersneeuw! Jaja, niets Global Warming :) Gewoon Nederland aan de Beringzee. Hou me tegen!
Euh.... verder fijne kerstdagen enzo. Al schijnen ze dat daar pas in april ofzo te vieren. Moet je wel ff zo'n bamboeknagertje natgooien met water en da: 'sok di pi mai' zeggen. Ohja, ja!

tot later.
Groetjes