Thomasspekschoor.reismee.nl

Bye bye lovely Laos and hello Cambodia!!

Soo-a s'day iedereen!!!

Hier na een tijdje weer even een berichtje over mn reis. Nog wat over het laatste deel van Laos en natuurlijk het begin van de tocht door Cambodja!

Waar was ik gebleven....
8 december ben ik vertrokken uit Ban Kong Lo richting Tha Kheak. Vanuit Tha Kheak kan je The Loop doen, een bekende motortour. Echter heb ik besloten deze tour niet te doen en zo her en der wat dingetjes te spotten. In Tha Kheak met de brommert naar een Lagune, een Buddha cave en nog een andere grot geweest. Erg mooi allemaal, zeker om gewoon door de country-side van Laos te rijden! In Laos maakt het allemaal niet uit; koeien op de weg, politie nergens te bekennen, honden die met hun duffe kop oversteken, mensen die langs de kant vd weg vanalles verkopen, enz. Bij terugkomst van de motortour in het hostel besloten om een nachtbus te nemen naar de volgende bestemming.
Zodoende ben ik 9 december met de local nachtbus vertrokken naar Pakse. Deze nachtbus was een ramp, tenminste als je niet van Cambodjaanse karaoke houdt! Tot twee uur 's nachts stond de 'TV' in de bus aan met loeihard gejengel van Cambodjaanse karaoke nummers. Dit heeft niet heel erg positief bijgedragen aan mijn nachtrust. Toch heb ik nog ff snel een half uurtje kunnen slapen.
's Ochtends om 5.00 uur aangekomen en ja hoor elk hostel zat helemaal volgeboekt. En een kamer voor meer dan 10 USD had ik ook niet echt veel zin in! Dus mn backpack gedropt bij de motorverhuur en mn dailypack klaargemaakt voor de tweedaagse motortour over het Bolaven Plateau. Bij het plaatselijke tankstationnetje mijn 125cc buikschuiver te drinken gegeven en met de kaart van het Bolaven Plateau gestart aan de reis. De tour was echt super! Door de binnenlanden van Laos gereden opweg naar de eerste watervallen. Natuurlijk had ik al heel wat watervallen gezien en was wellicht een beetje waterval moe geworden... toch waren deze zeker de moeite waard! Speciaal de laatse waterval, een grote jongen van 50m hoog. In het plaatsje Paxsong overnacht en vanuit hier de tweede dag van de motorrit gestart. De tweede dag ging voorspoedig en heb daarom ook nog ff een must-see tempel meegepakt. De Wat Phu tempel naast het plaatsje Champasak. Deze Wat Phu geeft al een aardig voorproefje voor Ankor Wat in Cambodja (zie fotos).
De laatste stop in Laos was Don Det. Don Det is wellicht een van de bekendste eilanden van The 4000 Islands. Tijdens de reis naar Don Det een paar andere backpackers ontmoet en hiermee een groepje gevormd. Deze bestond uit James (UK), Marion (Fra), Anne en Jule (Dui). De nachten op Don Det gespendeerd in een bungalow. Erg basic allemaal, maar prima vol te houden! De dagen op de 4000 Islands bestonden vooral uit relaxen, lekkere barretjes en fijne restaurantjes. Prima te vertoeven! Natuurlijk ook wel wat gedaan. Met de fiets het eiland rond gegaan, ff de oversteek gemaakt naar Don Khon en nog met de boot een tochtje gemaakt langs de eilanden (incl zonsondergang). Na een paar dagen chillen was de tijd gekomen. En wel de tijd om Laos te verlaten en aan het avontuur in Cambodja te beginnen!

Vanuit Don Det een busreis geboekt naar Ban Lung, mijn eerste stop in Cambodja. De rest van de groep van 5 gingen andere richtingen op, dus hier hebben onze wegen zich gescheiden. Een belangrijk deel van de busreis was de grensovergang naar Cambodja, waar we het visum voor Cambodja moesten halen. Een waar administratief en corrupt drama. Hier komt ie dan hé: eerst jezelf uitkopen uit Laos 2 USD en invullen van een formulier, dan naar het visumkantoor in Cambodja waarbij je een gezondheidsverklaring moet invullen (voor de gein alles maar aangevinkt..), dan naar een ander kantoor voor het kopen van het visum 45 USD (dus weer een formulier invullen), natuurlijk moest het visum bij een andere balie ook weer bestempeld worden, en wel voor 1 USD.

CAMBODJA
In Ban Lung samen gereisd met twee Nederlandse meiden, Sofie en Romy. In dit local plaatsje hebben we naast wat watervallen, ook een kratermeer bezwommen en naar Gem mines geweest (edelsteen mijnen). Dit laatste was wel stoer. Daar op de brommer eenmaal aangekomen, werd ons gevraagd of wij de mijn in wilde gaan. In eerste instantie 'waarom niet?'. Echter is deze mijn 15mtr diep en moet je er zonder enige vorm van valbeveiliging in. Dus gewoon met ellebogen en voeten tegen de wand aan steunen en naar beneden klimmen. Dit was wel even een momentje van DOEN--> JA/NEE?? In het kader van 'je moet alles geprobeerd hebben', mn stoute schoenen uitgetrokken en naar beneden geklommen. Veilig en wel beneden aangekomen en hier kennis gemaakt met het arbeidsintensieve edelstenen delven.
Na het primitieve Ban Lung de local bus gepakt naar Kompong Cham. Deze riverside stad staat bekend om z'n country-side, tempels en rubberindustrie. Hier een dagtour met de brommer gedaan. Op naar wat tempels, floating village en rubberplantage. Als grootverbruiker (ahum) is het toch wel interessant te zien hoe het rubber gewonnen en verwerkt wordt!
Na Kompong Cham de reis voortgezet naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. In Phnom Penh is niet heel veel te beleven, qua sight seeing dan. Natuurlijk voor het idee wat tempels bezocht en een bezoekje gebracht aan het Royal palace. Wat natuurlijk een must-see is in Phnom Penh zijn de Killingfields en de gevangenis S21. Dit is erg indrukwekkend en geeft goed weer welke recente dramatische gechiedenis Cambodja heeft, als het gevolg van het regime van Pol Pot en de Khmer Rouge.
Omdat Kristin ook in Cambodja aan het reizen was, besloten met haar samen kerst te vieren in Sihanoukville. Maar hiervoor een tussenstop gemaakt in Kampot. Kampot heeft geen spectaculaire dingen te bieden, alleen schijnt Bokor Hill station een leuke uitstap te zijn. Deze natuurlijk ff meegepakt. Echter viel het spectaculaire van deze tour wat tegen. Ach de trekking door de jungle van 2x 1 uur was zeker de moeite waard!
Op 23 dec samen met Kristin, Franziska (Dui), Ellen (NL) en Reggie (Zwi) de bus gepakt naar Sihanoukville. Op naar zon, zee, strand, party en kerstmis! Kerst vieren was zeker niet zoals thuis. Met je wortel in het zand en 30gr wordt er bij mij niet echt een kerstgevoel gecreëerd. Ach natuurlijk was kerst wel een reden voor een feestje, daar leent Sihanoukville zich nog wel aardig voor :)
2e kerstdag was wel speciaal. Dit was de dag van het duiken, en wel het eerste duiken na het halen van mn PADI. Hoewel het zicht niet super goed was (6 mtr), was het zeker helemaal top weer te duiken. Van de duikschool een onderwatercamera kunnen lenen, om natuurlijk kicke foto's te schieten!
Om niet elke dag gewoon weer op het strand te liggen, gemasseerd te worden, lekker te eten en bruin te worden, hebben we besloten een boottour te doen. Dit is een soort van partyboot met drie verdiepingen. Op deze boot is het chillen, vissen, snorkelen, naar een privé strand en een kleine jungle trekking maken. Ja dit was zeker lachen! Vooral het springen van het hoogste dek van de boot, circa 7 mtr!
Besloten om Oud en Nieuw in Siem Reap te vieren. Hiervoor de nachtbus genomen in de nacht van 29 dec. Oud en Nieuw in Siem Reap was te gek! Pub-street is een straat waar de populaire kroegjes zitten. Deze hadden een straatfeest georganiseerd voor Oud en Nieuw. Vuurwerk viel wat tegen, maar het feest was super! Helaas nergens een gelegenheid gevonden waar ze oliebollen verkochten, dus als iemand van jullie er nog eentje kan bewaren.....?
Als echte diehards op 2 januari 2011 besloten om naar Angkor Wat te gaan, samen met Franziska (Dui) en Antti (Fin). Natuurlijk ook nog even de zonsopgang bij Angkor Wat meegepakt. Dit betekende wel om 04.15 uur vertrekken! Ach je moet er wat voor over hebben! Angkor Wat is zeker speciaal en onbetwist de moeder der tempels. Helaas heeft het mij geen gevoel zoals bij Machu Picchu gegeven.

Dit berichtje typ ik nu vanuit Battambang, hier ben ik na Siem Reap met Franziska en Antti naar toe gegaan. Morgen gaan wij hier een tuktuk-tour doen, waarbij we naar een crocodile farm, caves, de enige wijnboerderij in Cambodja en de Bamboo railway gaan.

Verder kan ik melden dat ik het nog steeds onwijs naar m'n zin heb! Hoewel ik jullie natuurlijk wel ontzettend mis. De mensen in Cambodja zijn geweldig, dat terwijl ik wisselende verhalen over Cambodja heb gehoord. Ook het eten is hier top! Heb vandaag trouwens een kookcursus gedaan, dus voor diegene die mijn nieuwe kookkunsten willen ervaren, kom dan ff langs als ik weer thuis ben! Zeg het maar; een vis Amok? Een beef Lok Lak? Of een chicken - pineapple??

Nou dit was het voor deze keer wel weer. Weer een flinke lap tekst!
By the way hebben jullie nog nieuwtjes uit Nederland te melden? Is het nog steeds wit? Hoe is het met ons nieuwe cabinet? Nieuwe roddels? Wie heeft met wie?

Cheers Thomas

Kay & Carolien

Fijn dat alles nog naar het zin is, en dat je je prima vermaakt daar!

We verbazen ons erover dat je nog zo `pips`ziet!!! (Niet dus);)

Oja, nog de beste wensen voor 2011! en we hopen je dit jaar weer te mogen zien.

Heel veel plezier nog en groetjes van ons.

Eddo

goed zo keerel Welkom bij de brommer club
Volgende keer cc's en merk en pk's er bij vermelden als je weer gaat rijden HiHi

Thomas

Ik zal het proberen na te gaan Eddo. Heb in iedergeval de 120 km/h aangetikt, maar dat niet tegen mn ouders zeggen hé....
(hoor ik er nu helemaal bij, of moet ik nog door die ontgroeningsfase van jullie????)

Maarten

Hey Thomas, geweldige verhalen en prachtige foto's.
Wauw!

Je bent zo prima te volgen op jouw avonturen, maar... zoals ik al voorspelde; Jij komt dus écht niet meer zomaar terug! Ik lees zelfs al iets over wortel schieten ("wortel in het zand"...) en hard werken in een rubberplantage ("grootverbruiker"...). Nee, dat komt wel goed met jou.

Straks nog lekker 'down-under'... Daar is nu de waterstand alleen nog een beetje hoog. Wacht nog maar even.

Voor als je je begint te vervelen; we hebben nog 2 nieuwe vellenpersen gekocht. Begint het al te kriebelen??

Mocht je t.z.t. jouw fantastische foto's willen uitbrengen in een eigen "National Geographic"; ik weet nog wel een drukkerijtje in de Achterhoek. Er moeten alleen natuurlijk nog wel wat natuurfoto's bij...

Pas je een beetje goed op jezelf?! (ze hebben pas nog een paar mijnwerkers opgegraven in jouw vorige reisgebied - die zaten alleen wel wat dieper dan jouw 15 meter...)
Have fun! This is the time!

Groeten uit Durkum,
Maarten.

Fam. Boschker (Lichtenvoorde)

Ha grote neef,

Het is maar goed dat jij een reisblog hebt aangemaakt, dan kun je na al dat reizen zelf ook nog even terug lezen wat je ook alweer allemaal hebt meegemaakt! Man wat een mooie verhalen!

Volgens mij hou je er ook heel wat reisvrienden op na, in elk stadje een ander schatje :p !

Nou, ga lekker door met het schrijven van verhalen, met de mooie foto's!

Hmmm...en verhalen vanuit Nederland; werken, werken, de kroeg in, vakantie plannen voor de zomervakantie (hahaha...) hmmm...boerenkool eten enz.

Groetjes ons

Henny Gerritsen

hallo Thomas,
Ik zie dat je geniet van je reis. het ie leuk om je via internet te volgen.
van de week bij Misset geweest er wordt daar weer een nieuwe pers geplaatst
Ik blijf je volgen
Henny