Thomasspekschoor.reismee.nl

GOODMORNING VIETNAM!!!!

Heey Friends & Fam!

Allereerst bedankt voor al jullie berichtjes en vind het leuk dat jullie me nog steeds volgen op mn reissite!
Ik schrijf dit berichtje nu vanuit Vietnam, waar ik echt een top tijd heb! Waar ik vooraf toch wat negatieve verhalen heb gehoord over Vietnam, vind ik persoonlijk dat het super is. Ook de mensen! Wellicht niet zo vriendelijk als in Laos, maar zeker niet zo bot als was verteld.

Maar heb ook nog wat tijd besteed in Cambodja dat nog niet gepost is, dus ff terugspoelen:
In Battambang, een paar uurtjes rijden van Siem Reap, hebben wij zoals gepland een tuktuktour gemaakt naar de bamboo train, een crocodilefarm, een wijnboerderij en de killingcave van Cambodja. Deze killingcave werd door de Khmer Rouge gebruikt voor het doden van vele Cambodjanen tijdens het regime van Pol Pot. Bizar.
Na Battambang hebben we afscheid genomen van Franziska (Dui), Reggie (Zwi) en Antti (Fin). En hebben Slava (Dui) en ik besloten om naar Koh Kong te gaan. Koh Kong is een eiland van Cambodja dat een klein stukje van Krong Koh Kong (vaste land) af ligt. Van Battambang naar Krong Koh Kong moesten we met de (slaap)nachtbus. Duur van de rit --> 11 uur. Wat tijdens het boeken van de busrit niet werd vermeld is dat de bus om 05.00 uur stopt in Phnom Penh en we hier 4 uur moeten wachten op de volgende bus naar Krong Koh Kong! Om toch nog wat slaap te kunnen pakken, hebben we een tuktuk driver zo gek weten te krijgen om in zijn bolide een uiltje te mogen knappen. Natuurlijk met de standaard vertraging in deze landen, zijn we 4 uur later dan gepland aangekomen in Krong Koh Kong. Hier kwamen we er achter dat er voor het eiland Koh Kong twee mogelijkheden zijn. Of een super commerciele boottour naar 1 van de stranden van het eiland, of zelf een boot huren voor 100 USD per dag. Van beide opties werden Slava en ik niet heel vrolijk, dus hebben we besloten ons te richten op een jungletrekking in de Koh Kong Conservation Corridor. Zo gezegd, zo gedaan. De dag erna zijn we met een groep van 10 personen gestart aan de tweedaagse trekking. Erg mooi allemaal, alleen 0,0 wild gezien. Niet eens een spinnetje in mn hangmat.
Na het avontuur in Krong Koh Kong samen met Slava koers gezet naar Phnom Penh. Nu ook in het gezeldschap van Tuuli (Fin) en Anja (Den), die we op de trekking in Koh Kong hadden ontmoet. De laatste dagen voor mij in Cambodja waren vooral in het teken van lekker 'De boel, de boel'. In ons hostel (waar ze elke dag veel films draaien) wat films gekeken, ff gesport bij de lokale gym (jaja het moet wel een beetje in vorm blijven he..), Phnom Phen met de fiets verkend (wat toch wel enige oefening vergt in dit mierennest van brommers) en wat marktjes afgestruind ('kijken kijk niet kopen'). En natuurlijk, niet geheel onbelangrijk, de boot geboekt naar Ho Chi Minh City (Siagon). Deze metropool vormt namelijk het startpunt van mijn reis door Vietnam, weer een ander hoofdstuk.

Vietnam
Zo gezegd, zo gedaan. En op 15 januari samen met drie andere Nederlandse dames Lotte, Naomi en Sanne, op de boot gestapt naar de grensovergang voor het stempelen van het visum. Het visum had ik in Sihanoukville al geregeld, wat daar met 5 min gepiept is. Vervolgens over de kleine riviertjes van de Mekong Delta koers gezet naar Chau Doc, het stadje voor de overnachting. Erg mooi het echte leven te zien van Vietnamezen die rond om de levensader van ZO-Azie leven! De volgende dag een lokale fishvillage en lokale weavingvillage bezocht.. Na deze 'enerverende' momenten per bus (vol met andere Vietnamesen) richting Ho Chi Minh City gebust.
Aangekomen in Saigon toch wel even een schokmomentje te verwerken. Overal waar je kijkt rijden brommers en de weg oversteken is een kwestie van fingers crossed. Toch valt het meteen op dat Saigon meer ontwikkeld is dan bv. Phnom Penh. Een moderne stad die bruist van het leven, waar ik me zeker thuis voelde.
De bijbel (Lonely Planet) erop nageslagen waar de beste accommodaties te vinden zijn. District 1 is het backpacker gebied van Saigon. Goedkope hostels zijn hier dus wel te vinden dacht ik. Maar no way. Accommodaties in Vietnam blijken (zoals eerder al tegen mij was vertreld) duurder te zijn dan in Cambodja of Laos. Het goedkoopste dat ik heb kunnen vinden is een dormroom voor 7 USD. Ach uiteindelijk nog niet veel als je het vergelijkt met NL, maar toch moeten we wel op de kleintjes letten. In Saigon een walkingtour gedaan. Het indrukwekkendste was het warmuseum. Grafisch wordt hier toch wel alles weergegeven betreft (zoals ze het hier noemen) de Amerika oorlog. Zeker als je ziet hoeveel nasleep de chemische wapens hebben op kinderen die na de oorlog werden geboren. Ook interessant waren de Cu Chi Tunnels. Dit zijn de nog resterende tunnels die de Vietcong gebruikte om zich te verschuilen en te strijden tegen de Amerikanen. De tunnel waar wij doorheen liepen is voor toeristen groter gemaakt. Deze is al erg klein, kan je voorstellen hoe klein de echte tunnels zijn?!
Na Saigon op de bus gestapt naar Mui Ne. Mui Ne ligt aan de kust van Vietnam en is een waar surfers (kite, wind en golf) paradijs. Niet dat ik een professioneel surfer ben, heb eigenlijk 1 keer in mn leven gewindsurft. Maar er zijn nog andere dingen te zien. Oa de zandduinen van Mui Ne.
Na drie dagen Mui Ne vertrokken naar Dalat, een plaats in de 'bergen' van Vietnam. Wat zeker vanaf het eerste moment al op viel is dat het een stuk kouder is! Freezing! Het zal rond de 12 graden zijn geweest... brr.. Dalat is een leuke stad, met veel Franse invloeden. Voornamelijk de stijl van de huizen. Sightseeing valt hier (buiten de mooie countryside) een beetje tegen. Maar echt geweldig was de 3-daagse motortour van Dalat naar Nha Trang. Samen met de bikers van MT-Brothers zijn we op 25 januari gestart met de tour. Super om zo door de countryside van Vietnam te rijden. Al helemaal top was dat ik zelf ook nog op de motor mocht rijden! Aan het eind van de tour toch maar even gezegd dat ik geen motorrijbewijs heb....
27 januari zijn we aangekomen in Nha Trang. Beach- en party-oord van Vietnam. Echter valt het weer nu wat tegen. Het is bewolkt en rond de 20 graden. De plannen die ik had om hier te duiken heb ik maar gecancelled. Het zicht is niet heel goed en bewaar de centjes dan liever om dit in Maleisie of Indonesie ff over te doen :)

Nu ben ik nog in Nha Trang en heb zojuist een bus geboekt naar Hoi An. Dit is 11 uur rijden vanuit Nha Trang. Waarbij ik in het begin nog blij was dat ik twee keer nieuwjaar ga vieren dit jaar, heeft dit gevoel zich toch wel wat bijgestuurd. Tet (Chinees nieuwjaar) dat in Vietnam wordt gevierd op 3 februari, gooit de prijzen (van oa vervoer) flink omhoog. Zo ook voor mn busticket.. Ach hoort erbij. Tet ga ik dus naar aller waarschijnlijkheid in Hoi An vieren. Benieuwd wat dat wordt!! Na Hoi An ga ik nog door naar Hue, Hanoi en Sapa. Mijn visum voor Vietnam loopt 15 februari af en dan moet ik dit land uit.

Het plan na Vietnam zal waarschijnlijk wijzigen. Ach daar zijn plannen voor he.. Begrijp me niet verkeerd, het is echt super hier in zuidoost Azie. Prachtige natuur, indrukwekkende culturen en top ervaringen. Echter is het ook wel makkelijk te bereizen en mis ik de uitdaging. Een van de opties waarvan ik denk daar verandering in te brengen, is om na Vietnam naar Myanmar (Birma) te gaan. En hoe vet zou het zijn om op een of andere manier dan door te steken naar Nepal, voor een trekking door de Himalaya! Een van de dingen die je lees in de stripboeken van Suske en Wiske, of ziet in een aflevering van Kuifje. Maar nee hoor, wie had gedacht dat Spekkie jr. dit zou doen..?!
Het klink in iedergeval allemaal super. Maar moet nog wel het eea uitzoeken. Visum voor Myanmar regelen. Hoe Myanmar inkomen? Hoe van Myanmar naar Nepal..? De eerste optie die ik had om eerst naar China te gaan (logistiek wat gunstiger) komt te vervallen. In de meeste delen van het land is het daar nu below zero, en voor mij niet erg gunstig nu te doen. Maar wie weet na Nepal?? Pff zoveel opties...!

Nou ik houd jullie in iedergeval op de hoogte van de ontwikkelingen. Uiteraard wil ik daarna nog wel plan Azie afmaken; Maleisie, Indonesie. En natuurlijk nog OZ even mee pakken!

We'll keep in touch!!
Ciao Thomas

Reacties

Reacties

Carolien

Hey Thomas, wat een geweldige verhalen toch allemaal weer. Leuk dat je dit steeds doet voor friends & family.
Hoop dat je de uitdaging vindt die je zoekt.
Have lots of fun and see (hear) you next time.

Liefs,
Carolien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!