Thomasspekschoor.reismee.nl

Vietnam

Liebe Leute!

Zoals in mn vorig verhaaltje al gezegd heb ik Tet (Chinees oud en nieuw) in Hoi An gevierd. Dit was toch wel even anders zoals wij Oud en Nieuw vieren. Veel vuurwerk dat was er wel, maar de Vietnamesen weten helaas niet wat feesten is. Wel waren we met een erg leuke groep; Lotte, Sanne, Naomi (NL), Derek (Ier), Bex (Eng), Ivan en Martin (Arg), Tim, Mel en Mark (Aus). Met elkaar het goedkopen 'Fresh Beer' voor 4000 Dong opgezocht (omgerekend 20 Euro cent) en een goed feestje gebouwd!
Vanwege het nieuwjaar zaten veel winkels dicht. De tijd in Hoi An hebben we besteed aan een uitstapje naar de ruines van My Son. En met het idee om hier sunrise te aanschouwen. Nou ik had de extra uurtjes liever in mn bedje doorgebracht. Vanwege de bewolking niet de sunrise die we verwacht hadden.. Daarnaast hebben we nog per brommer een uitstapje gemaakt naar de Marbel Mountains. De eerste grot die we in gingen was officieel gesloten. Tenminste het licht was uit en het moest gedaan worden met twee kleine zaklampjes die we toevallig bij ons hadden. Erg spannend, dat wel.
Op 4 feb hebben we Hoi An verlaten en de bus gepakt naar Hue. Dit plaatsje ligt op 3 uur rijden van Hoi An. De eerste dag besteed aan het verkennen van de stad. Op naar het oude centrum en de Citadel. Echter aan het begin van deze walkingtour al meteen met een local aan de praat gekomen. Deze beste man die Tho heet, is leraar Engels en vroeg ons vanwege nieuwjaar bij hem een biertje te komen drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Tim, Mark, Mel, Lotte en ik naar zijn huis gefietst. Daar een rondleiding door zn huis gehad en een paar biertjes gedronken. Tho stelde voor nog even karaoke te doen bij hem om de hoek. En ja hoor, daar gingen we weer karaoke zingen. Deze keer Every Breath You Take, You Are So Beautifull en Paradise By The Dashboard Light.
De volgende dag hebben we de dag gespendeerd op een prive boot! Muziekje mee, hapjes en drankjes. Het was goed weer, dus lekker met de bol in de zon. En ja ook nog onze tijd besteed aan culturele dingen. Vanaf het water diverse pagoda's gezien en naar twee pagoda's een uitstapje gemaakt. Aan het eind van de middag was het alweer tijd de nachtbus te pakken naar Hanoi. De langste reis van alle busreizen hier in Vietnam, namelijk 13 uur. Wederom wellicht maar 1 uurtje geslapen in de sleepingbus.. pff jaja het is niet altijd een pretje dat backpacken!
6 februari aangekomen in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Vanaf hier is het even 'gas er op'. Want de 14e had ik een vlucht naar Bangkok. Dus binnen een week wil ik Hanoi, Halong Bay en Sapa zien.
Halong Bay hebben we 9 en 10 feb gedaan. Halong Bay is de kust/baai van Halong city en ligt 165 km ten oosten van Hanoi. Echt geweldig! Vele rotsen die loodrecht uit het water steken en zo het uitzicht rond Halong Bay vormen. De tour van 2 dagen / 1 nacht die we geboekt hadden was relatief goedkoop en ik twijfelde dan ook aan de kwaliteit. Maar niet was minder waar, het was geweldig! Een prima boot, lekker en veel eten, en geweldig weer. En gewoon lekker in de zon op het bovendek dobberen in de wateren van Halong Bay is al geweldig. De eerste dag hebben we koers gezet naar de Hang Sun Sot grot. Dit is een van de vele grotten die zich huishouden in Halong Bay, maar ook een van de bekendste. Vele verschillende kleuren verlichting is hier aangebracht, wat een waar schouwspel van licht vormt. Na deze indrukwekkende, maar wel toeristische grot, een vissersdorpje bezocht met de mogelijkheid voor het maken van een boottochtje (kleine boot) door een grot heen. Na deze diverse aktiviteiten het einde van de middag afgesloten met een verfrissende duik vanaf het bovendek. En natuurlijk 's avonds reden voor een bescheiden feestje.. (ahum..)
Dag twee van de tour begonnen met hoofofdpijn. Achja eigen schuld Thomas. Maar desalniettemin wel actief begonnen, namelijk met een kayaktour langs diverse rotsen van Halong Bay. Na het kayakken koers gezet naar de haven, waar het alweer tijd was voor de lunch. Als afsluiter een ritje van 3 uur met de minibus weer terug naar Hanoi.
Het laatste hoofdstuk voor mij in Vietnam was een bezoek aan Sapa. Sapa is een meer en meer populair wordende bergstadje van Vietnam. Prachtige groene rijstterrassen vullen de bergachtige vallei van Sapa. Schitterende bergtoppen die zich aftekenen bij de natuurschoon rondom het idyllische landschap. En interessante Hilltribe minority people die hier nog traditioneel leven. ALLEEN als je pech hebt is er mist, veel mist. En ja ik had pech... Waar het een dag voordat ik aan kwam in Sapa schitterend weer was, was het die zaterdag dat ik er was erg slecht. Wellicht een zicht van 20 meter. Helaas, volgende keer beter dan maar??

Maandag 14 feb heb ik om 9.10 uur het vliegtuig gepakt van Hanoi naar Bangkok. Home sweet home! Lekker weer rond Khao San Road struinen, fatsoenlijk Facebook, lekkere Thaise curry en elke dag rond de 28 graden. Hier in Bangkok, waar ik op dit moment ben, moet ik mijn visum voor Myanmar en India regelen. Dan is het plan om eerst nog even een of twee weekjes op Koh Phi Phi door te brengen. Lekker zon, zee en party op een van de mooiste stranden van Thailand.
Het plan daarna is nog niet helemaal in kannen en kruiken. Het lastige is dat je alleen Myanmar in en uit kan vliegen. Bordercrossings zijn niet toegankelijk over land. En ja hoe dan naar Nepal?? Direct vliegen op Kathmandu? Deze prijzen zijn niet heel low budget. Vliegen op India en over land naar Nepal? Dan heb ik wel een visum voor India nodig (van ca. 100 USD). Wellicht via China? Nope, Nepal grenst aan Tibet en dit is alleen toegankelijk door een tour middels een touroperator. Wellicht ook niet lowbudget!
Omdat ik zeker Nepal wil bezoeken en een trekking wil maken door de Himalaya, zit het plan (voorlopig en theoretisch) zo in elkaar: na Koh Phi Phi vanaf Bangkok vliegen op Yangon, hoofdstad van Myanmar. Kostentechnisch is het gunstiger te vliegen naar New Delhi (India), dan direct naar Kathmandu (Nepal). Het mooie is dat ik dan ook nog even een stukje van noord India kan zien. Wellicht nog even naar de Taj Mahal?? Dan over land doorsteken naar Nepal. Doordat ik een Double-Entry visum voor India aanvraag, kan ik na een bezoek aan Nepal India weer in. (Dit is anders bij een Multiple-Entry visum voor India, want daar moet tussen het verlaten en weer binnentreden van India 2 maanden tussen zitten!) Dan vanaf New Delhi vliegen op Kuala Lumpur?? Denk het wel, maar dat is nog een ver van mn bed show.

Ik houd jullie in iedergeval op de hoogte! Wellicht wordt dat in Myanmar wat lastiger. Geen telefonisch netwerk, niet veel of geen fatsoenlijk internet, erg primitief dus. Wat ook erg vervelend is, is dat er in Myanmar geen ATM's zijn. Dus voor de duur van mijn verblijf moet ik alles cash meenemen. Ach gelukkig is het levensonderhoud daar niet duur..
Nou ik zeg ciao vanuit Bangkok!!

Thomas

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!