Thomasspekschoor.reismee.nl

Maleisie & Singapore

Dag fijne vrienden!

Leuk dat jullie me nog steeds volgen. Dit na alweer meer dan 8,5 maand aan de andere kant van de wereld (geografisch niet helemaal waar, maar literair gezien staat het wel leuk..).
Bij deze even een update van mn reis door Maleisie en een paar dagen in Singapore.

Op 30 mei in gezonde staat aangekomen in Kuala Lumpur, de hoofstad van Maleisie. Hier drie nachtjes verbleven en onder andere na het zien van de Petronas Towers op de bus gestapt naar de Cameron Highlands. De Cameron Highlands, daar waar het door het hoogteverschil een aantal graden koeler is, was geweldig. Verschillende Trails die door de jungle lopen in deze hooglanden, kan je zelf te voet verkennen. De eerste dag samen met Diana (Zwi), Elvira (Zwi), Hannah (UK) en Lee (Sing) van mn hostel, Trail 9 + 9a gedaan. Dit was prima te doen en een goede warming-up voor Trail 1, de Gurung Brinchang. Een berg net buiten Tanah Rata, het stadje waar ik tijdens mn tijd in de CH verbleef. De Gurung Brinchang 'beklimmen' was te gek. De klim naar de top duurde een kleine twee uur, wat het allemaal wel deed meevallen. Echter is het zoooo vochtig in de lucht, dat je constant zweet. Het gutste van mn voorhoofd, drupte van mn kin en rolde van tussen mn schouderbladen mn bilspleet in. Maar het was het waard. Zeker omdat het deel van de jungle net voor de top, het Mossy Forrest wordt genoemd. Jungle dat je doet denken of je een figurant bent in de film Avatar. Het mos groeit daar overal, wat prachtige maar ook griezelige beelden oplevert. De nachten in CH waren het beste. Door de koele avondtemperatuur, heb ik hier de beste nachten gehad (op het gebied van slapen dan he.. we moeten het wel netjes houden).
Besloten om na de Cameron Highlands door te reizen naar Penang. Een eiland in het noord/westen van Maleisie. Hier genesteld in de stad Georgetown. In Georgetown, op het verkennen van de stad en het huren van een brommert om het eiland rond te gaan, weinig noemenswaardig gedaan. Maar Penang was gewoon gezellig. Om de reissleur even te doorbreken (tja dat krijg je na 8 maanden wel eens) lekker ouderwets een biosje gepakt. Heerlijk in de Airco gekoelde super-de-luxe bios weggezakt onder het genot van Pirates of the Caribbean 4, in 3D nog wel.
Na 3 dagen Penang doorgebust naar het veelbeloofde Perhentian Island, in het noord/oosten van Maleisie. Vele goede verhalen deden de ronde en ik was er klaar voor om het nu zelf eens te ontdekken. De Perhentian Islands bestaat uit twee eilanden. Perhentian Besar en Perhentian Kecil. Backpackers vestigen zich meer op het kleine (kecil) eiland, dus ik ben bij Kecil uit de boot gestapt. Perhentian Kecil is perfect. Niet te rustig, niet te druk, kleine prive standjes zijn er te vinden, maar een feestje 's avonds op het strand is ook mogelijk. Maar wat een van de reden was dat ik op dit paradijs was, is het duiken. De tweede dag eerst maar eens begonnen met snorkelen. Een goede start al zeg ik het zelf. Een blauwpunt rog, zee-schildpad en haaien gespot. Er ging ook een onderwatercamera mee, dus check de foto's maar even!
De dag erna begonnen met mn Advanced Open Water Diving course. Een vervolg op mn eerste PADI Open Water. Dit bestond uit een wrakduik, navigatieduik, nachtduik en een duik om je lichaam onderwater beter onder controle te kijgen. De wrakduik was echt geweldig. In het wrak zit een compartiment met een luchtbel. De luchtbel is net een spiegel waar je doorheen zwemt. In de luchtbel kan je je ademapparaat uitdoen en normaal ademen en met elkaar praten. Ook de nachtduik vond ik geweldig. Onder water deden we onze zaklampen uit en bewogen met onze armen door het water. Plankton in het water licht dan groen op, zoiets als kleine vuurvliegjes. Oja.. enne ook zoals de 'romantische scene' van de film The Beach, waarin Leo 's nachts gaat watertrappellen met die Franse meid.
Goed, genoeg strandplezier, dus op naar Taman Negara. De Jungle van Peninsular Maleisie. Na settelen in een meer dan prima dormroom en een goede conversatie tijdens avondeten met een andere Thomas (Zwi), de volgende dag de Canopy Walk gedaan. Dit zijn hangbruggen op ca. 40 mtr van de grond. Hierdoor loop je een groot gedeelte door de bomen van de jungle. Deze relatief eenvoudige walk uitgebreid met een andere Trail van ca. 4 uur. Tijdens de lunch op deze extra Trail oog in oog komen te staan met onze 8 potige (en 2 klauwen) vriend, El Scorpio. Niet verwacht dat ik deze jongen tegen zou komen. Na een wat lastige fotosessie mn tas gecontroleerd (of er niet een van zn vriendjes mee wilde reizen) en de toch afgemaakt. Dit was een goede voorbereiding voor de trekking de dag er op. Want de dag erna startte ik aan een 2-daagse jungle trekking, en jawel in mn uppie. Zonder gids of andere bondgenoot. Overnacht in een 'Hide', een houten hut waar vanuit je wildlife kan spotten. Gelukkig hier een Engels stel ontmoet, dat maakte het wat gezelliger dan alleen de nacht doorbrengen in de jungle. Geen olifant, tijger of neushoorn gespot, maar wel twee tapirs. De volgende dag koers terug gezet door de dichte jungle, op naar thuisbasis Kuala Tahan. Doordrenkt van het zweet, onder de bloedzuigers en toch ook wel een beetje vermoeid , veilig en wel terug gekomen. 's Avonds werden wel (overigens geheel gratis) getrakteerd op een typische tropische storm. Helaas moesten wat bomen het leven laten. Gelukkig bleef ons hostel (overigens geheel gemaakt van hout en niet echt volgens de Nederlandse normen en/of maatstaven) overeind.
Dit was wel weer genoeg jungle voor even, dus de bus gepakt (en boot) naar Pulau Tioman, ofwel Tioman Island. Tioman stond in het teken van relaxen, duiken en lekker een boekje lezen. Helaas vanwege de stroming in het water (daardoor slecht zicht) maar een duik gemaakt. Veel minder party dan op Perhentian Island, dus wel gechilled. Top is dat Tioman Tax Free is, dus goedkoop bier. 1 biertje op Perhentian betekent 3 biertjes op Tioman. Niet alleen maar gechilled, het strand waar ik verbleef is dmv een jungletrail verbonden met het strand aan de andere kant van het eiland. Een jungletrek van 2 uur maakt het mogelijk daar te komen. Leuk om toch ff te doen.
Melaka was de laatste stop van mij in Maleisie. Een oude handelsplaats van Nederland op de VOC route. Erg leuk te zien dat hier 'het Stadhuys' staat, je bordjes met 'fiets te huur' ziet en gewoon een uitsmijtertje ham/kaas kan eten. Na verblijf van een van de beste hostels tot nu toe (nee niet door de bedden, ventilator of koude douche, maar door het uber vriendelijke personeel dat je bijna in de familie opneemt. Waaronder samen BBQ-en en 's avonds borrelen) de bus gepakt uit Maleisie. Op naar Singapore. Een grote stad, dat is het eigelijk. Wel leuk het even te zien. Zeker de immens grote gebouwen en het 'gekleurde' (doelend op de vele neonverlichting) nachtleven. Twee nachtjes waren mee dan voldoende, dus op naar het vliegveld van Singapore voor de vlucht naar Jakarta.
Door een reden, die ik bij thuiskomst graag persoonlijk in geur en kleur en nogsteeds broeiende frustratie wil toelichten, heeft LionAir mij op de vlucht geweigerd. Dit betekende het omboeken van de vlucht (en nee dat doen ze niet gratis) en een nachtje doorbrengen op het vliegveld.
Maar geen zorgen, een dag later dan gepland (vandaag 27/06) zit ik dan toch in Jakarta. Een onvoorstelbaar grote stad waar rond de 10 miljoen mensen wonen, echter eenderde in armoede in de sloppenwijken buiten het centrum. 27 juli vlieg ik van Bali (Indonesie) naar Perth (Australie), dat wil zeggen dat ik een maand in Indonesie ga rondreizen. Het plan is om naar het zuiden van Java te reizen, hier over te hoppen naar Bali, Gilli Islands en Lombok. Ook hoop ik Komodo Island nog ff mee te pakken. Genoeg op de agenda, dus maar eens kijken wat ik allemaal waar kan maken.
Voor nu zeg ik 'slaap lekker' en tot de volgende keer maar weer!!

Thomas

Natalie

GVD!! Dit is niet meer normaal...
Hier wordt ik zoooooo jaloers van!! En wat maak je toch weer gave foto's...vooral die van de schildpad is echt ge-wel-dig!!! Tot zaterdag op skype...

TtB te Colombia

Good job! Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega, best eens waar kon zijn..

Karin

Mooi verhaal weer Thomas. Ook super moooie foto's!

Take care xx

Martin

Hoi Thomas,
Jammer dat ik al weer weg was uit china , maar ik zie dat je daar in Azie een geweldige tijd hebt.
Geniet er nog van en ben benieuwt naar de volgende verhalen en fotos.
Groeten Martin