Thomasspekschoor.reismee.nl

Corrigin/Kulin

Hay Mates, howre ya doin'?

Deze bijna standaard openingszin van elke conversatie is zomaar even een kleine greep uit de vocabulaire die hier dagelijks veel wordt gebruikt. Om nog maar te zwijgen over de Eski (koelbox), Barbie (Barbeque), Roo (kangaroo), Sunnies (zonnebril), Bloke (gast, m~), Sheala (vrouw), Stubbie (fles bier), Tea (avondeten), Smoko (koffiepauze), Piss (drank) en Ute (pick-up auto).

Zoals ik laatst al schreef staat mijn 'reis' even op hold. Tijdelijk gevestigd in Kulin voor seizoenswerk bij CBH, Co-operative Bulk Handling voor graan. Waar iedereen vooraf nog lyrisch was over een topjaar, zijn de positieve blikken wat bijgetrokken. De regen van de laatste weken/dagen voor de start heeft de huidige oogst wat vertraagd. In het zuiden van het land is door hevige regenval zelfs akkerbouw weggeslagen. Ondanks alle weersinvloeden hebben resultaten van graanmonsters onlangs toch startsein gegeven voor de oogst van 2011. Met als resultaat: verhuisd van Corrigin naar Kulin, waar ik nu met de 'In Charge' van CBH Kulin, Daniel, en de door recent huwelijksgebonden kersverse Australische nationaliteit, maar van Britse origine, Steve (casual), onze net gerenoveerde hut deel. Een gezamelijke pot en een dagelijkse verschuiving van kookshifts maken 'Tea' gevarieerd en efficient.

Om een bescheiden beeld te scheppen van de flow binnen een CBH site, hier dan vanuit een notendop: een vrachtwagen met over het algemeen twee trailers arriveert met graan, waarbij de lading varrieert tussen de 20 en 60 ton. Verschillende type graansoorten kunnen in CBH Kulin aangeleverd worden, die in de samplebrug (positie 1) na het nemen van een monster getest worden op kwaliteit. Elke variant wordt geklassificeerd op bijvoorbeeld proteine gehalte, kleur, vochtgehalte, temperatuur, gewicht, verontreinigingen, staat van ontkieming, enz. Zo bepaalt de uitslag van het monster ook in welke opslaglocatie het graan opgeslagen wordt. In een van de Bin's (gesloten opslagplaatsen) of in een van de Bulkheads (open opslagplaatsen). Voor het voorstellingsvermogen; in de grootste Bin van CBH Kulin kan 80.000 ton graan opgeslagen worden. Positie 2 is de weegbrug, waarbij het totale gewicht van de vrachtwagen wordt gewogen en geregistreerd. De vrachtwagen lost na het wegen het graan in een van de Bin's of Bulkheads. Het lossen gebeurt door gebruik van een Grid, lift- en transportband systeem. Na het lossen wordt de vrachtwagen wederom gewogen op de weegbrug, wat het nettogewicht van het graan bepaalt. De kwaliteit, netto gewicht en de huidige marktwaarde ($/ton) van het graan bepaalt de opbrengst voor de graanboer. Dit natuurlijk in het geval CBH het graan 'koopt'. Diverse overeenkomsten zijn er mogelijk om de boer met CBH te commiteren. Zo ook bijvoorbeeld het alleen transporteren en/of opslag en/of overige handeling van het graan.

Met mijn functie als Receival Point Operator staan de werkzaamheden in het teken van het lossen van vrachtwagens met graan. Echter heeft CBH veiligheid op de eerste plaats staan, waardoor een nieuwe veiligheidsmaatregel heeft vastgesteld dat de RPO's alleen nog maar luchtdrukbediende Tailgates (achterklep van de trailer) mogen openen. Dit maakt het werk nog minder interessant. Belangrijk is wel dat het juiste graan op de juiste locatie opgeslagen wordt, daar het mengen van twee graansoorten een groot probleem geeft! Belangrijk is ook dat een Bin of Bulkhead niet te vol geladen wordt. Dit geeft kans op het bezwijken van de Bin of het overlopen van een Bulkhead. Iedere werknemer van CBH is dus verantwoordelijk voor correct transport en opslag van het graan. Denk daar maar aan als je de volgende keer een slipper in je bier aantreft, dan zou die wel eens van mij kunnen zijn... (Havaianas maat 44 kleur blauw).

Omdat de oogst nog niet echt piekt zijn er redelijk wat pauzes die ingevuld moeten worden. Daar de 36 jarige en goedbereisde Steve prima aan bijdraagt met zijn buiksamentrekkend grappige verhalen die door zijn Londens accent nog beter geaccentureerd worden. Om over Troy en Jeremy (locals) maar te zwijgen. Zij sponsoren vooral de onderbroekenlol. Dertiger Daniel is als leidinggevende de wijze in ons midden, die onverwacht nog wel eens uit de hoek springt door zijn borsten obsessie... De meiden in de Samplebrug verkopen fris, chips en chocolade aan de truckies. Dit alles om onze Bin-Party te financieren. Een feest hier op de grens van het CBH terrein, dat over een anderhalve week gehouden wordt. Volgens de verhalen berucht en beroemd. Maar te bedenken over de te verwachten desastreuze gevolgen voor onze net gerenoveerde hut.

Van dagelijkse gebeurtenissen in Nederland ben ik niet echt op de hoogte. Nrc.nl of nu.nl wordt nog wel een nageslagen om niet helemaal achter te raken op de dagelijkse feiten van Hollandse bodem. In de beperkte vrije tijd die we hebben staat de televisie hier vooral aan voor het nieuws. Heeft ook te maken met de beperkte zenders. Drie. Natuurlijk krijg ik mee wat er in hoofdlijnen afspreelt in (vooralsnog) Europa. Griekenland en Italie die al niet meer mee doen? Portugal en Ierland die al bijna niet meer kridietwaardig genoeg zijn om in de EU te blijven? Krijgen we de Florijn terug? Gaat de halve cent weer over de toonbank? Of moet ik straks bij terugkomst met voedselbonnen betalen?
Door de zenders WIN, SBS1 en GNW7 worden we ook op de hoogte gehouden van het nieuws in het land. In 5 weken tijd drie mensen aangevallen door witte haaien met fatale afloop. Een surfer in het water van Scarborough Beach, Perth. Een duiker voor de kust van Rottnest Island, Perth. Een zwemmer in het zoute nat van Cottesloe Beach, Perth. Verder nog een aantal witte haaien rond Rottnest Island gesignaleerd. Significant meer dan vorige jaren. Reden? Ten eerste het feit dat op dit moment het seizoen de walvissentrek gaande is, dat roofdieren als Great Whites aantrekt. Waarom nu meer incidenten dan andere jaren? Kenners zeggen puur toeval (in dit geval 'pech'), kenners zeggen overbevissing, kenners zeggen opwarming van het zeewater. Kenners... Ik wou dat Jacques-Yves Cousteau nog leefde, die had het wel geweten..

Naast dit staan de actualiteiten bol van de 'Carbon Tax'. Een belastingaanslag die Prime Minister Julia Gillard (Australian Labor Party) onlangs voorgesteld heeft om huishoudens te belasten op CO2 uitstoot. Gek dat de belastingaanslag bepaald wordt op inkomen en niet op CO2 uitstoot. Opbrengsten schijnen uit te gaan naar ontwikkeling van duurzame energie.

De booming mijnindustrie in dit grootste eiland van de wereld weet van geen stoppen. Het graven naar delfstoffen gaat maar door. Het lijkt Australie naar een economisch level te tillen waar Europa van kan dromen. Astronomische bedragen worden dan ook verdiend in deze industrie, waarbij de werknemers in- en uit-vliegen voor een rooster van bijv. 2 weken op en 1 week af.

Sportgerelateerd: net voordat ik voet zette in Corrigin hebben de Corrigin Tigers de locale AFL gewonnen!! Australian Football League, in de Australische volksmond 'Footie'. Wij Nederlanders zullen het wellicht klassificeren onder 'rugby', maar zeg dat niet in Australie! Rugby en Football zijn hier peper en zout. Om het nog interessanter te maken is er naast AFL: Rugby League, Rubgy Union en Gealic Football. Laten we 'soccer' niet vergeten, ONZE Voetbal! (Echte sport! Maar dat snappen ze hier niet). Anyway, Nieuw Zeeland heeft onlangs de Rugby Worldcup gewonnen. Les Bleu verslagen in een meer dan overtuigende finale. The All Blacks hebben (met hun imponerende Maori introdans) eindelijk weer een titel te pakken. De Ozzies hebben zich tevreden moeten stellen met een magere 3e plaats.

Ondanks het tijdelijk wortelen op een plaats, blijft Australie fascineren. Een land waar The Flying Doctors werkelijk opereren. Waar beschermen tegen de zon een must is (al is het maar om je te behoeden voor een van de grootste doodsoorzaken van het land). Waarbij sommige boerderijen zo groot zijn als enkele Europese landen. Waar de aarde bloedrood is. Waar je 's ochtends Roo's voorbij ziet huppelen. Waar Aboriginals meer differentieren onder de Anglo-Australiers dan ik ooit voor had kunnen stellen. Waar in elke tuin een professionele Barbie staat in plaats van een frituurpan in de keuken. Waar de meeste huishoudens de slaapkamer beneden hebben in plaats van boven. (Ik probeer de Ozzies maar wijs te houden dat wij dat doen als veiligheidsreden voor als de dijken doorbreken...). Waar iedereen buigt voor de Britse Koningin. Waar ze met plasic geld betalen. Waar ze Marmite op brood smeren. Dat in het jaar 1606 door Nederlander Willem Janszoon ontdekt is. Waar maar een paar miljoen mensen meer leven dan in Nederland. En waar ik op het moment ben.

Catch ya later!

Thomas

Thijs

Lekker weer hoor, zet hem op! Overigens was ik ook tegen the Cats met de AFL Grand Final! In Santiago gezien met n groep ozzie mates! feest! Veel plezier nog ff daar

Kristin

Mooi verhaal, Thomas!!!

Nanda

Heerlijk om weer iets van je te lezen!! Kus!

Desmond

yoo , leuk stuk om te lezen!

mzzls

Mam

tjee Thomas met zo,n verhaal echt goed, je kunt als je weer in Nederland bent (bij ons) wel een baan zoeken als verslaggever.

Renee Boschker

Hé grote neef, nog de beste wensen! Ook van oma, haha daar ben ik nu en de rest van de fam. Boschker.
Al aan het aftelken om weer richting ons kikkerlandje te komen?Geniet ervan! Kus

Henk Saalmink

He Thomas, de beste wensen voor 2012 en tot later!